יום שישי, 3 בפברואר 2012

מיקי שחם, ''בנק החיים''- דם טבורי, מביא דיווחי חדשנות רפואית מהעולם: תפקידים חדשים לגורם הצמיחה של כלי הדם (VEGF).


מיקי שחם,  ''בנק החיים''- דם טבורי, מביא דיווחי חדשנות רפואית מהעולם: תפקידים חדשים לגורם הצמיחה של כלי הדם (VEGF).

תאי קשקשים של קרצינומה הם מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר אצל בני אדם. מחקרים שנעשו לאחרונה מצביעים על כך שתאים אלה, כמו סוגי סרטן אנושיים רבים אחרים, מכילם תאים סרטניים מסוימים, הידועים כתאי גזע סרטניים, המראים פוטנציאל התחדשות שתומכים בצמיחת הגידול. מעט ידוע אודות המנגנונים שמווסתים את תפקודי תאי הגזע הסרטניים.

מיקי שחם, "בנק החיים", מבהיר כי על מנת לנתח את המנגנונים שמווסתים תאי גזע סרטניים, החוקרים קבעו אילו גנים זוכים לעדיפות בביטוי על ידי תא גזע סרטני של גידולים בעור. הם גילו כי VEGF, מולקולה שידועה כמווסתת את יצירתם של כלי דם חדשים מבוטאת בשיעור גבוה על ידי תאי גזע של סרטן העור, הממוקמים בקרבת כלי הדם. מתן נוגדנים שמפחית את יצירה של כל דם חדשים אצל עכברים עם גידולי עור מוביל להפחתה במאגר תאי הגזע הסרטניים וכתוצאה להקטנה של הגידול, ומדגים את העובדה שתאים וסקולאריים מווסתים את תפקוד תאי הגזע של סרטן העור.

על מנת לקבוע האם הפרשה של VEGF מווסתת באופן ישיר את תפקודם של תאי הגזע הסרטניים, כותבי המאמר הסירו באופן גנטי את ה VEGF בתאי הגידול, וגילו כי לאחר הסרת ה VEGF תאי הגזע של סרטן העור נעלמים במהירות עקב ליקוי בתכונות ההתחדשות שלהם, מה שמוביל לרגרסיה בגידול.

"זה היה מרגש מאוד לראות את היעלמותם המוחלטת של גידולים אלה שבועיים בלבד לאחר הטיפול. אמר בנג'מין בק, הכותב הראשי של המאמר.

הכותבים גילו גם כי ביטויו של נוירופילין 1, קולטן של VEGF, מבוטא גם באופן גבוה על ידי תאי הגזע של סרטן העור, והראו כי ביטוי של נוירופילין חיוני גם עבור יצירת הגידול, בהדגימם את תפקידו המכריע של נוירופילין 1 בזמן היווצרות הסרט וצמיחת הגידול כאחד.

בסך הכול מחקר חדש זה מספק תובנות חדשות וחשובות למנגנונים שבאמצעותם VEGF שולט בצמיחת הגידול. איתות ה VEGF בתאי אנדותל הינו חיוני ליצירת הנישה הוסקולארית, בקדמו באופן עקיף את חידושם של תאי גזע של סרטן העור.הפרשת VEGF על ידי תאי גזע סרטניים פועלת גם באופן ישיר על תאי הגזע באמצעות מנגנון תלוי נוירופילין 1 כדי לקדם חידוש של תאי גזע סרטניים וצמיחה של הגידול.

לפי מיקי שחם, מחברת "בנק החיים", דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש "כיום נעשה שימוש בתראפיות אנטי VEGF על מנת לטפל בסרטנים.

לתוצאות החדשות יש השלכות חשובות עבור מניעה וטיפול בסרטנים אפיתליאליים שונים, כשתראפיות חדשות החוסמות תפקודי נוירופילין 1 ו/או VEGF בתאים סרטניים עשויות להיות יעילות יותר בטיפול בסרטנים מסוימים בהשוואה לאסטרטגיות החוסמות תפקוד VEGF רק בתאים אנדו תליים", אמרסדריק בלנפין, מכותבי המאמר.

לסיכום, מחקר חדש זה, שפורסם במהדורת האון ליין של Nature, מזה תפקיד כפול של VEGF בויסות תאי גזע של סרטן העור ובצמיחת גידולים.

מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות ביוקורד בע”מ - בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים רפואה התחדשותית רפואה מחדשת רפואה רגנרטיבית Regenerative Medicine Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.

מיקי שחם, בנק החיים, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:

• השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
• סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.
• טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות "בנק החיים", בלבד.