יום שני, 19 במרץ 2012

מיקי שחם, ''בנק החיים''– דם טבורי, מביא לקט נוסף של פרסומי מדע ורפואה מהעולם: מטרות חדשות במאבק נגד סרטן השד.

מיקי שחם, ''בנק החיים''– דם טבורי, מביא לקט נוסף של פרסומי מדע ורפואה מהעולם: מטרות חדשות במאבק נגד סרטן השד.

7 לפברואר 2012

חוקרי סאלק מצאו דמיון בפעילות גנטית של סרטני השד ותאי הגזע של השדיים שמצאו בעוברי עכבר.

מיקי שחם, בנק החיים, מבהיר כי הממצאים מספקים רמזים לפיתוח טיפול מותאם אישית בסרטן. איור- באדיבות דניאל אנגל.

חידוש התאוריה שהוצגה לראשונה בסול המאה ה19 שהתפתחות איברים בעובר בריא והתפתחות של סרטן קשורים אחד לשני. מדענים ממכון סאלק לחקר ביולוגיה חקרו התפתחות איברים בעכברים לצורך הבנה איך סרטן השד, ואולי גם סוגי סרטן אחרים, מתפתחים בבני אדם. הממצאים שלהם הציגו אופן חדש לניבוי סיכוי ללקות במחלה, להתאמה אישית של אבחון ולטיפול בסרטן.

במחקר שפורסם ב3 לפברואר רואים דמיון מרשים בין חתימה גנטית בסוגים שונים של סרטן השד באדם לבין תאי גזע ברקמת השד בעוברי עכבר.

ממצאים אלה מציעים אפשרות שתאי סרטן חותרים תחת תוכניות גנטיות שמנחות תאים לא בשלים לבנות איברים במהלך גדילה נורמלית.

"לתאי גזע בעובר מתפתח יש מערכת GPS שמיידעת אותם על מיקומם באיבר", אומר ג'פרי וול, פרופסור במעבדת סאלק העוסקת בביטוי גנים. "המערכת תלויה בהוראות הפנימיות וסימנים חיצוניים מהסביבה על מנת להגיד לתאי הגזע מה לעשות ולאן לפנות בגוף".

זה מעורר את תאי הגזע לגדול ולייצר יותר תאי גזע או להחליף לתאים שונים שמייצרים איברים מורכבים, כגון שד. הממצאים שלנו אומרים לנו שמערכת GPS זו נפגעת בהתפתחות סרטן ושזה יכול להסביר למה אנחנו מזהים תאים דמויי תאי גזע בסרטן השד. "

יחסי הגומלין בין סרטן ורקמות עובריות הוצע לראשונה ב1870 ע"י פרנצ'סקו דורנטה ויוליוס כהנהיים, שחשבו שסרטן נוצר ממקור תאי בוגרים שנותרים במצב דמוי עוברי, לא בשל. מקודם , מדענים, כולל בנימין ספייק, מחבר ראשון של העבודה הנוכחית ופוסטדוקאטורנט במעבדת וויל, גילו שגידולים כוללים הרבה פעמים תאים עם מאפייני תאי גזע, כפי שמראה החתימה הגנטית שלהם.

כתוצאה מזה, מדענים רבים ורופאים שוקדים על המטרה של הריסת תאים דמויי תאי גזע בסרטן, מאחר ותאים אלה יכולים לחולל סרטן יותר עמיד לטיפול ולגרום לנסיגה. מדעני מכון סאלק בימים אלה עובדים על אפיון תאים דמויי תאי גזע בסוגים שונים של סרטן השד על מנת לעכב את ריבויים.

חקר הפעילות הגנטית של תאי גזע ספציפיים לאיבר מאוד קשה כי תאים אלה מאוד נדירים וקשה להפריד בינם לבין תאים אחרים באיבר.

התמקדות ברקמה ממקור עוברי עכברים, אפשרה לראשונה לחוקרי מכון סאלק לזהות ולבודד כמות גדולה של תאי גזע מרקמת שד עוברית על מנת להבין איך מערכת הGPS שלה עובדת.

חוקרי סאלק גילו ממצא מעניין שתאי שד עוברי לא היו פונקציונליים לגמרי עד סמוך ללידה. זה מעיד על כך שתנאים מסוימים דרושים לתא לצורך הפיכתו לתא הגזע. תאי הגזע של השד בשלב עוברי די מתקדם היו בכמות מספיקה לצורך הפשטת הבידוד שלהם.

ניתן היה לזהות את החתימה הגנטית שלהם, ולהשוות אותה לזו של תאים דמויי תאי גזע בגידולי שד.

החתימות הגנטיות בתאי גזע בעובר היו דומים להפליא לתאים דמויי תאי גזע שנמצאו בגידולי שד ממאירים, כולל בחלק ניכר מגידול סרטני המוכר כ "triple-negative". לסוג זה של סרטן השד היה חסר עד כה מחקר מולקולרי לפיתוח אסטרטגיות לצורך יישום תרפואטי מותאם אישית.

"התאים שמניעים את התפתחות הסרטן בבוגר כנראה "לא ממציאים את הגלגל" באופן של ביטוי גנים", אמר בנימין ספייק." במקום זה , חלק מתאי הסרטן כנראה מאקטבים מחדש ומשחיטים את התוכנית של תפקוד תא גזע רקמתי, כולל תאים שכנים שנמצאים בסביבת תאי הגזע העובריים."

הגילוי של חתימות גנטיות משותפות מספק מסלול חדש לחוקרים לחקור את הקשר בין תהליך ההתפתחות לסרטן.
ע"י חשיפת סמנים ביולוגיים חדשים, החוקרים מקווים לפתח מבחנים שמתאימים טיפול ע"י תצפית על מערכת הGPS בגידול.
זה אמור לסייע לרופאים להגדיר איזה טיפול מתאים למטופל הספציפי.

לפי מיקי שחם, מחברת – בנק החיים, דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.

רופאים כבר משתמשים בתרופות , כגון הרצפטין, שמכוונים ספציפית למסלולים גנטיים פגומים בגידולים, אבל אין טיפולים זמינים מסוג זה עבור צורות אלימות מסוימות של המחלה, כמו התת סוג של סרטן השד triple negative.
אמנם בתאי triple negative חסרים שלושה סמנים גנטיים חשובים שמשמשים לטיפול נגד סרטן השד, הניתוח המדעי מציע להסתמך על איתות באמצעות מסלולים דומים לאלו שמשפיעים על גדילת תאי גזע של שד עוברי.

הם גילו שתאי גזע של שד עוברי רגישים לסוג מסוים של טיפול מכוון שכבר קיים, כך שהטיפול יכול לעזור גם בתת סוג סרטן זה. מחקרי מעבדה ומחקרים קליניים מבוצעים לצורך בחינת האפשרות הזו.

"מאמץ ניכר נעשה על מנת להתאים אישית טיפול בסרטן ע"י הבנה טוקישורבה יותר של גנטיקה של גידול באותו המטופל", אמר וויל. "הממצאים שלנו מציעים דרך לגלות מטרות חדשות ותרופות חדשות לבני אדם ע"י חקר תאי גזע פרימיטיביים בעכבר."

מובטח כי מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות - בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.

נמסר כי מיקי שחם, בנק החיים, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:
• השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
• סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.
• טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות - בנק החיים , בלבד.

יום שבת, 3 במרץ 2012

מיקי שחם, 'בנק החיים''- דם טבורי, מביא דיווחי חדשנות רפואית מהעולם: תאי גזע הומניים לא חסינים לתהליך הזדקנות

מיקי שחם, ''בנק החיים''- דם טבורי, מביא דיווחי חדשנות רפואית מהעולם: תאי גזע הומניים לא חסינים לתהליך הזדקנות.
תאי גזע הומניים אינם חסינים לתהליך ההזדקנות, לפי חוקרים בבי ס לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד. החוקרים בדקו תאי גזע המט ופואטיים, שמייצרים תאי דם ומע' חיסון.
הבנה של איך ומתי תאים אלה מתחילים לגמגם ככל שהשנים עוברות יכולה להסביר למה שכיחות מחלות מסוימות, כגון לויקמיה מיאלואידים חמורה, עולה עם הגיל, ולמה אנשים קשישים יותר רגישים לזיהומים כגון לנגיפים הגורמים להתקררות ונגיף השפעת.

אנחנו יודעים שתפקוד מע' חיסון יורד עם הגיל אמר וונדי פנג MD זהו מחקר ראשון שמשווה פרופיל של תפקוד וביטוי גנים בתאי גזע המטופואטים של 2 האוכלוסיות – צעירה ומבוגרת, ואומר לנו ששינויים קליניים אלה יכולים לעקוב בחזרה לתפקוד תאי גזע.
מיקי שחם, בנק החיים , מבהיר כי החוקרים מצאו שתאי גזע המט ופואטיים מאנשים בוגרים מעל גיל 65 מייצרים פחות לימפוציטים, תאים שאחראים לארגון מע' חיסון נגד נגיפים וחיידקים, מאשר תאי גזע מאדם בוגר בגילאי 20-35. (התאים בודדו מדגימות מח עצם).
במקום זה, תאי גזע המט ופואטיים או HSCs יש נטיה לייצר יותר סוג אחר של תאי דם לבנים, הנקרא תאי מיאלואידי. נטיה זו יכולה להסביר למה אנשים מבוגרים מועדים יותר לפתח ממאירות מיאלואידית.
המחקר פורסם בנובמבר 28,ב Proceedings of the National Academy of Sciences. פאנג, ממחברי העבודה, משתתפת בתוכנית אימון למדעי הרפואה בסטנפורד, פרופ' לפתולוגיה-אירווינג וייסמן MD, המחבר הראשי. וייסמן מתפקד גם כמנהל של מכון סטנפורד לביולוגיה של תאי גזע ורפואה רגנרטיבית.
פאנג התחילה את המחקר על מנת להבין האם תאי HSC של אנשים מזדקנים כמו תאים של עכברים. בעבודות קודמות הראו שתאי HSC של עכבר משתנה במספר ותפקוד ככל שעכבר המעבדה מזדקן. היא הפיקה HSC מ15 אנשים מבוגרים בריאים ו28 צעירים והשוותה את הפרופילים של שכיחות,פיזור ומחזור החיים.
היא גילתה שHSC מורכב מיחס גדול יותר של תאי מח עצם באנשים מבוגרים יותר מאשר בצעירים. בנוסף הם נתחלקו יותר במרץ מאשר הצעירים. אבל מספרם הרב והשגשוג המוגבר לא היו יעילים. כמו בהתנדנדות ללא בקרה כך גם HSC מזדקנים לא מצליחים לעמוד בצרכי היום יום.
לפי מיקי שחם, מחברת  – בנק החיים , דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית.
עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.
כשפאנג זיככה את התאים וגידלה אותם בצלחות היא גילתה שלHSC במבוגרים הייתה יכולת ירודה להתמיין ללימפוציטים B ויותר להפוך לתאי מיאלואיד. יותר מזה, עכברי מעבדה עם כשל חיסוני שקיבלו שתל ממבוגרים – HSC הציגו יחס גבוה יותר של תאי מיאלואיד לעומת לימפואיד במח העצם תוך שבועות עד חודשים לאחר ההשתלה.
לבסוף, פאנג בדקה פרופיל גנטי של 2 סדרות של HSC אנושי, וכן 5 דגימות של HSC מאנשים בגילאי 42-61.
היא גילתה שהתאים מתורמים קשישים מבטאים באופן יחסי רמות גבוהות יותר של גנים המיוחסים לגיל וקשורים למחזור התא, שגשוג והתפתחות, כמו גם גנים הקשורים לתיקון ומוות תאי. רמות גבוהות יותר של גנים אלה מראים שהסיכוי לכך שהתאים יחכו בצד עד שיהיה צורך בתאי דם ומערכת חיסון חדשים ונכנסים למחזור תא לא מתואם.

התוצאות משקפות את אלה שנצפו בניסויים בעכברי מעבדה בגילאים שונים. הם מעידים על כך שתאי HSC הומניים מתאמצים יותר ככל שאדם מזדקן ומאמץ זה מוביל לתגובה חיסונית לא סבירה וכן לצמיחה לא תקינה וסוגי סרטן הדם מסוימים כגון לויקמיה מיאלואידית חמורה. הם גם תורמים מידע יקר לחקר מצבים שונים.
באדם כמו בעכבר, ההזדקנות של מערכת היא חידה לא פתורה אמר וסרמן, פרופ' למחקר קליני בחקר הסרטן ועמית במכון מחקר סטנפורד. בגלל ש HSC בעכברים בוגרים ואנשים מופק מHSC שהיה לבם בצעירותם, יש 2 אפשרויות לתאר איך ההבדלים קורים.
או שHSC צעיר משנה את הדפוס של הביטוי הגנטי עם ההזדקנות ועובר הסתגלות נרכשת שגורמת להעדפה של שורה מיאלואידית או של- HSC צעיר יש כבר שורה ספציפים מוטית שנאבקת להשאר במהלך ההזדקנות, וכך יש הטיה לכיוון שורה מיאלואידית. הבנה איזו אפשרות נכונה יכולה לעזור לקלינאים בעתיד לעודד השרדות של HSC עם תכונות יותר מתאימות במטופלים עם מחלות קשורות לגיל, מאמין ואסרמן.
ממצאים אלה שמשמשים כבסיס חשוב למחקר עתידי הקשור למחלות גיל, כגון סינדרום דיספלסטי מיאלואידי, אנמיה ולוקמיה , אמר פאנג. כעת כשאנחנו יודעים איך HSC משתנה ומתפקד באנשים קשישים בריאים, אנחנו צריכים להיות מסוגלים להתגרות בשינויים הקשורים למחלה לפי שינויים נורמליים הקשורים לגיל.
מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות  - בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים רפואה התחדשותית רפואה מחדשת רפואה רגנרטיבית Regenerative Medicine Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.
מיקי שחםבנק החיים, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:
· השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
· סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.
· טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.
לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בע”מ - בנק החיים , בלבד.