יום רביעי, 26 באוגוסט 2015

מיקי שחם למרות התקדמות עצומה בטיפול בסרטן, במטופלים רבים עדיין הטיפול שלהם מתייחס רק לסימפטומים של המחלה ולא לסיבה.
עבודה חדשה נתנה רמז לפתרון. מדענים מדווחים כי סמן זירחון CDK6 נדרש להפעלה של תאי הגזע האחראים לגרימת סרטן דם.
מיקי שחם מדגיש, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע בטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש האיברים /רגנרטיבית.  מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, אורתופדיה ועוד.
דווח על ידי מיקי שחם כי למרות התקדמות עצומה בטיפול בסרטן, במטופלים רבים עדיין מחמיר המצב כי הטיפול שלהם מתייחס לסימפטומים של המחלה ולא הסיבה. עבודה בקבוצה של ורוניקה סקסל באוניברסיטה לרפואת וטרינרית, בוינה - אוסטריה, נתנה רמז לפתרון. בגיליון הנוכחי של BLOOD המדענים מדווחים כי זירחון CDK6 נדרש להפעלה של תאי הגזע האחראים לגרימת סרטן דם.
תאי גזע דמיים (HSCs) בדרך כלל לא פעילים, כלומר שקטים. כאשר יש צורך בתאי דם חדשים, למשל להחליף דם שאבד, HSCs מתחילים להתרבות ולהתפתח לתאי דם בוגרים. אם התהליך הוא בזמן לא מתאים, מחלות כמו לוקמיה עלולות לגרום לתאי גזע להתפתח ללוקמיה.
אלה מייצגים אתגר גדול לטיפול בסרטן הדם: הם שקטים ולכן מוגנים מפני חיסול על ידי המערכת החיסונית ומטיפול כגון כימותרפיה. תאי גזע לוקמיים לעתים קרובות גורמים להתקפים בחולי סרטן, לעתים קרובות שנים ואפילו עשרות שנים לאחר טיפול מוצלח.
עבודה עם תאי גזע מבודדים מעכברים, רות שיישר ועמיתיה באוניברסיטה לרפואת וטרינרית, חקרו הבדלים אפשריים בין תאי גזע לוקמיים ותאי גזע בריאים בגוף. הם נראו בפרט בפונקציה של חלבון CDK6, אשר ידוע להיות מעורב בשליטה על מחזור התא.
מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי הגזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש האיברים /רפואה רגנרטיבית.
באופן מפתיע, CDK6 נמצא גם כמסדיר את הפעלת תאי גזע לוקמיים דמיים, על ידי עיכוב גורם שעתוק Egr1.
שיישר ממהר לציין את המשמעות של ממצאה "CDK6 הוא הכרחי עבור תאי גזע לוקמיים לגרימת מחלה, אך לא משחק חלק בהיווצרות תאי דם נורמליים. וכך יש לנו הזדמנות למקד לוקמיה במקור. עיכוב CDK6 צריך לתקוף תאי גזע לוקמיים תוך השארת HSCs הבריאים מהשפעה."
מימיו הראשונים, הבעיה של התחום הפורץ ומציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה לילדים בלבד.
מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית (האחד ב- 33% והשני ב- 81%), שיכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה התחדשותית / רפואה רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.