יום רביעי, 9 בדצמבר 2015

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: יצור תינוקות מעור של בני אותו מין
חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' ומכון ויצמן טוענים לפריצת דרך במחקר תאי גזע שיאפשר לתינוק להיווצר מתאי עור משני מבוגרים, ללא תלות במין שלהם. זה פוטנציאל לזוגות עקרים להביא ילדים משלהם, מבלי להזדקק לתורמי זרע או ביצית, ועשוי לספק את האמצעים לזוגות בני אותו מין לייצר תינוקות.
בעבר ההצלחה הייתה רק בניסויים בעכברים, המחקר החדש שנערך על תאים אנושיים. במחקר זה, החוקרים זיווגו שורות תאי גזע מעוברים עם העור של מגוון רחב של מבוגרים שונים, עם השוואה לעוברים שהופלו, כדי לקבוע התאמה.
נמסר לנו על ידי מיקי שחם כי טכניקות כדי ליצור צאצאים מאותו המין אינן חדשות. ניסויים מסוימים כרוכים במניפולציה של פיברובלסט, נבט ליפי (תא המשתתף ביצירת סיבי רקמות חיבור) בעכברים ומצאצאים עם התכונות הגנטיות של עכברים זכרים מרובים, בעוד שאחרים השתמשו בתאי גזע ממח עצם שחולצו מזכרים כדי לעורר תא זרע ראשוני.
התאים במחקר זה, נובעים מעור של אדם מבוגר כבר בשילוב בפעם הראשונה כדי ליצור קו תא נבט חדש כולו (כלומר, תאים שיהפכו עוברים). נגזר מעשרה מקורות תורם שונים, הקווים החדשים שנוצרו מ- 10 מקורות שונים של תורם - חמישה עוברים וחמישה מבוגרים.
מיקי שחם מסביר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע בטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש האיברים /רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, אורתופדיה ועוד.
המהותי לזיווג זה היה גןSOX17 . גן הורים SOX17 בדרך כלל עובד לכוון של תאי הגזע להיות "מתוכנתים" - להיות מה שאיברים או חלקי גוף נדרשים. במחקר אחר הטכניקות עשו שימוש כדי ליצור ריאות, מעיים, ותאי לבלב.
המניפולציה של הגן להיות חלק ממפרט תאי נבט ראשוני (כלומר, לכוון אותו ליצירת תאים שיהפכו לכל אדם), עם זאת, פיתוח חדש וחלוץ על ידי צוות אפשר להם לעקוב אחרי הגילוי הזה עם למעשה מה שהופך את תאי נבט ראשוניים במעבדה. שלב בהתפתחותו של תינוק זה ידוע בשם "מפרט", ותאי נבט ראשוניים ממשיכים לפתח ללא רחם.
מיקי שחם – ימשיך לעדכן אתכם בחידושים ותגליות תאי הגזע ו דם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש האיברים /רפואה רגנרטיבית.
יצירת תאי ביצית וזרע אנושיים מהעור של שני מבוגרים מאותו המין מעלה מיד את האפשרות של זוגות בנים אותו מין ומציעים דרך חלופית להריון זוגות עקרים. כמובן, זה גם פותח את הדלת לשדה מוקשים חדש של השלכות אתיות ומוסריות, אך החוקרים מציינים כי אנשים רבים יכולים להפיק תועלת מפוטנציאל הטכניקה.
תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת Cell.
מימיו הראשונים, הבעיה של התחום הפורץ ומציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית (האחד ב- 33% והשני ב- 81%), שיכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה התחדשותית / רפואה רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.