יום ראשון, 12 ביוני 2016

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תאי גזע: פותח סמן ביולוגי חדש.

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תאי גזע: פותח סמן ביולוגי חדש.
צוות מחקר בראשותו של מדענים מ UCL מצאו דרך להעריך את הכדאיות של ייצור תאי גזע מושרים (iPSCs). התגלית של הצוות מציעה דרך חדשה במסלול מהיר למחקר בתאי גזע.
iPSCs נלקחו בדרך כלל מן העור או הדם, כי כבר הם כבר תוכנתו גנטית לחזור למצב כמו-עוברי, המאפשר לתאים להתמיין לכל סוג תא בגוף. טכנולוגית iPSC היא פלטפורמה חדשה חשובה מאין כמותה לחקר מחלות אנושיות במעבדה ומציעה פוטנציאל לפתח טיפולי התחדשות תאים, למשל, על ידי יצירת תאים בכבד לטיפול במחלות כבד ותאי גזע לטיפול בלוקמיה ודם אחרים סרטן.
עודכן על ידי מיקי שחם כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.
היכולת של iPSCs להבדיל סוגי תאים אחרים היא שעושה אותם כל כך יקרים למחקר במעבדה, אולם לא כל iPSCs מציעים את אותה יכולת התמיינות, שורות תאים בחלקם פגומים באופן ניכר.
"בעת יצירת iPSCs, מועיל לזהות 'טובות' ו'רעות' בשורות התאים", מסביר ד"ר לי סטירלינג, שהוביל את צוות המחקר במכון סרטן UCL. "שורות תאים טובות מציעות קיבולת בידול אופטימלית ולכן הם השימושיים ביותר למחקר. אולם הקמת איכות שורות תאים אלה באמצעות שיטות מסורתיות של הערכה הוא יקר ואורך זמן רב. חפשנו למצוא דרך כדי לזרז את התהליך הזה ואנחנו חושבים שחלק מהפתרון טמון באמצעות מתילציית DNA כמו סמן ביולוגי קיבולת בידול ".
מתילציית DNA היא שינוי פיזי של החומר הגנטי (DNA) של תא, אשר יכול לשנות את ההתנהגות של התא. במחקר זה, הצוות חפש סוג מסוים של מתילציה המתרחש רק בתאי גזע, המכונה מתילציה שאינו CG, כדי לראות אם הם יכולים לזהות קשר בין מתילציה שאינו CG וקיבולת בידול של iPSCs.
ד"ר סטירלינג אומר: "תפקידו של תא גזע פלוריפוטנטי הוא ליצור את כל שלוש השכבות הניבטות:. המזודרם, האנדודרם האאקטודרם השכבות הניבטות האלה אז מתפתחות לכל תאי הגוף. היכולת להתמיין של שושלת אנדותרמית - השושלת לאיברים כגון הכבד, הלבלב ובלוטת התריס, לאחר שאספנו ובחנו את הנתונים שלנו, נוכל לדווח בביטחון כי הפחתת אי מתילתיית CG קשורה לקיבולת בידול לקויה לתוך שושלות אנדותרמיות. "
מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.
"הנקודה העיקרית של מחקר זה היא כי אנו מצאנו סמן ביולוגי אפיגנטי שיכול לעזור לנו להבחין iPSCs שיש להם יכולת הפנמה פגומה לבידול. תגלית זו יכולה לשמש כדי להפחית שיטות ניתוח יקרות ואבדן זמן רב, תוך שהיא מציעה שיפורים ליישומים קליניים וטיפוליים. " מוסיף ד"ר סטירלינג.
תקוות צוות המחקר כי זה לא רק ישמש גילוי בטווח הקצר כשיטת ניתוח יעילה של שורות תאים למטרות מחקר אלא שככל שתתקדם, ממצאים יכולים לשמש כנקודת פתיחה לגילוי התהליכים התפתחותיים הקשורים בדפוסי מתילציה ב iPSCs. ד"ר סטירלינג מסכם: "עם הזמן, אני בטוח שהבנת העקרונות הללו ישפיעו על הבנתנו את התנהגות תאים סרטניים ובסופו של דבר, יהוה בסיס מוצק עבור אסטרטגיות רפואה רגנרטיבית."
מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקורא הישראלי בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.
מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה