יום חמישי, 30 ביוני 2016

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: טיפול בתאי גזע נראה מבטיח בטיפול במחלת ריאות.

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: טיפול בתאי גזע נראה מבטיח בטיפול במחלת ריאות.
ד"ר דאנקן סטיוארט מבית החולים ואונ' אוטווה פרסם תוצאות מבטיחות של ניסוי קליני הראשון בעולם של טיפול בתאי גזע עבור יתר לחץ דם עורקי ריאתי.
חוקרים קנדיים פרסמו תוצאות מבטיחות של הניסוי הקליני הראשון בעולם של טיפול בתאי גזע עבור יתר לחץ דם עורקים ריאתי (PAH). זו מחלה נדירה וקטלנית זו המשפיעה בעיקר על נשים צעירות, ומאופיין בלחץ גבוה מאוד בעורקים המספקים דם אל הריאות.
עודכן על ידי מיקי שחם כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.
במקרים מסוימים PAH נגרמת על ידי גן פגום, אך במקרים רבים הסיבה אינה ידועה. נכון לעכשיו התרופות הקיימות יכולות לשפר את התסמינים, אבל לא יכולים לתקן את הנזק בכלי הדם אל הריאות או לרפא את המחלה.
המחקר נועד לבחון את השפעות ההיתכנות של טיפול בתאים גזע גנטי לתקן ולחדש כלי דם בריאות. שבעה חולים עברו תהליך מיון תאי דם (apheresis) לתאי דם לבנים שלהם. תאים אלה גדלו במעבדה בתנאים מיוחדים כדי לבחור תאי גזע אנדותליים. תאים אלה הונדסו גנטית לייצר כמויות גדולות יותר של תחמוצת חנקן, חומר טבעי שמרחיב כלי דם וחיוני לתיקון והתחדשות כלי דם יעילים. התאים אז הוזרקו ישירות לתוך מחזור הדם ריאות של אותו חולה.
למרות שהמחקר לא תוכנן להעריך את היתרונות של הטיפול, החוקרים הבחינו שבחולים השתפרה זרימת הדם לריאות בימים שלאחר הטיפול, והשתפרה היכולת לממש ואיכות חיים טובה יותר לתקופה של עד שישה חודשים לאחר את הטיפול. עם זאת, לא הייתה קבוצת פלצבו במחקר זה, כך שאי אפשר לדעת בוודאות אם ההשפעות שנצפו היו חד ערכיות ולא פסיכולוגיות.
מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף ל תאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.
הטיפול נסבל היטב בדרך כלל, עם זאת חולה אחד שהיה לו רמת מחלה חמורה וסימנים לפרוגנוזה גרועה מת יום אחד לאחר טיפול. זה לא היה בלתי צפוי, בהתחשב במצב של מטופל זה לפני הטיפול.
"יתר לחץ דם עורקי ריאתי היא מחלה קטלנית וחשוכת מרפא, לעתים קרובות מכה אנשים בשיא חייהם," אמר ד"ר דאנקן סטיוארט, המחבר הראשי, מדען בכיר בבית החולים אוטווה ופרופסור לרפואה באוניברסיטת אוטווה. "אנחנו זקוקים לטיפולים חדשים למחלה זו, וגישות רפואה רגנרטיבית הראו הבטחה גדולה מודלים במעבדה וגם במחקרים קליניים עבור תנאים אחרים."
"ניסוי זה מראה כי טיפול בתאי גזע הוא גישה טיפולית מבטיחה עבור יתר לחץ דם עורקי ריאתי," המשיך ד"ר סטיוארט, שהוא גם קרדיולוג וסגן נשיא למחקר בבית חולי אוטווה. "למרות זאת היא התחלה חשובה, ונצטרך לעשות מחקרים גדולים יותר כדי לקבוע אם טיפול זה יכול לייצר יתרונות חשובים ועמידים עבור אנשים הסובלים ממחלת מאתגרת זו."
מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקורא הישראלי בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.
מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה